Vokus » Specials » Alternatieven voor je kind

Alternatieve behandelingen bij ADHD en dyslexie

Alternatieve behandelingen bij ADHD en dyslexie Er is geen 'ei van Columbus' bij ADHD of dyslexie. Er bestaan helaas geen wondermiddelen bij gedrags- en leerproblemen. In deze special lees je niet over alternatieve therapieën die de problemen op slag doen verdwijnen. Wel vind je informatie over behandelingen die veilig naast de 'reguliere' aanpak gebruikt kunnen worden. Sommige ouders - de ervaringsdeskundigen bij uitstek! - hebben er goede tot zeer goede ervaringen mee.

Andere mogelijkheden, geen kwakzalvers

Naast de reguliere behandelingen van gedrags- en leerproblemen zijn er andere mogelijkheden. Nee, geen toverkruiden, vitaminedrankjes of visolie. Het gaat om behandelmethoden die geen wonderen beloven en van ouders en kind wel degelijk tijd en inspanning vragen. Behandelingen die 'alternatief' zijn omdat ze niet worden genoemd in bijvoorbeeld het rapport van de Commissie Dyslexie van de Gezondheidsraad, (nog) te onbekend zijn en niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Dat hoeft niet te betekenen dat ze niet werken. Evenmin betekent het dat deze alternatieven worden uitgevoerd door 'kwalzalvers'. Het gaat vaak om behandelaars met een reguliere medische of paramedische achtergrond, die zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde therapie.

De 'alternatieve' behandelaar is een echte fysiotherapeut

Een kind met bijvoorbeeld ADHD kan worden behandeld door een erkende fysiotherapeut, die zich heeft gespecialiseerd in de sensorische integratietherapie. Dat wil niet zeggen dat het slikken van bjvoorbeeld Ritalin plotseling overbodig wordt of dat het kind niet langer naar de psycholoog hoeft voor gedragstherapie. Er kan echter wel zo'n verbetering optreden dat andere behandelingen verkort kunnen worden.
Bij sommige leer- of gedragsstoornissen valt op dat het kind zo onhandig is of zo'n slechte motoriek heeft. Het struikelt over zijn eigen voeten, loopt overal tegenaan of kan geen bal vangen. Ook de onhandigheid van zo'n Jantje of Marietje Ongeluk kan door sensorische integratietherapie verbeteren.

Deskundigen en ervaringsdeskundigen

Bij een leerprobleem als dyslexie kunnen veel vakmensen betrokken zijn: de leerkracht(en), de interne begeleider, de remedial teacher, de in taalproblemen gespecialiseerde psycholoog of orthopedagoog. Misschien bezoekt het kind buiten schooltijd een speciaal instituut. Het leger deskundigen rond het kind groeit en groeit. Het probleem met automatische woordherkenning wordt aangepakt. Het probleem met klanken verwerken krijgt alle aandacht. Week in week uit. En toch 'schiet het niet op', kunnen ouders het gevoel krijgen dat ze elders hun heil moeten zoeken. Ze krijgen misschien een tip van andere ouders over een afwijkende behandelmethode. Van het een komt het ander: 'Wij hebben gezocht naar een andere aanpak van...(ADHD, dyslexie of vul maar in.) En zo kwamen we bij ...(de X-methode). En het werkte!' Ervaringsdeskundigen kunnen elkaar soms goed helpen.

Een kwestie van kiezen

In deze special lees je informatie over enkele andere behandelingen bij leer- en gedragsproblemen zoals dyslexie of ADHD.
Het is niet de bedoeling om de beschreven alternatieven aan te bevelen als het enige redmiddel. Het gaat erom dat ouders zien dat er meer op de markt is dan zij misschien weten. Iedereen moet uiteindelijk zelf de keuze kunnen maken voor zijn of haar kind. Dan moet je wel weten wat de mogelijkheden zijn.
Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?

Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?

Met ziekters en problemen kun je gaan 'shoppen': van de ene behandelaar naar de andere. Het is geen wonder dat ouders van kinderen met ADHD of ander moeilijk gedrag naar een alternatieve behandelaar z…

Sensorische integratietherapie bij ADHD

Wat is sensorische integratietherapie? Voor wie is het bedoeld? En hoe kan een SI-therapeut een kind met ADHD helpen? Lees meer over een behandeling die nog niet zo bekend is.
De Tomatis-luistertherapie bij ADHD en dyslexie

De Tomatis-luistertherapie bij ADHD en dyslexie

'Luisteren' is iets anders dan horen. Ook kinderen die goed kunnen horen, kunnen problemen hebben met luisteren. Dit blijkt uit opmerkingen als: 'Hé, ben jij oostindisch doof' of 'Joh, zet je oren een…
Gepubliceerd door Vokus op 14-01-2009. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.